Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

צריך עזרה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם!

    צו הריסה שיפוטי

    מקרים רבים של בנייה בישראל עלולים להסתיים תחת מנעד רחב של סנקציות ובחלק מהמקרים גם בקבלת צו הריסה שיפוטי, שכן הליכים של חריגות בנייה או בנייה שלא על פי ההיתרים המתאימים עלולים להיחשב כעבירה פלילית. מקרים שכאלו מתבצעים תוך כדי איזון אינטרסים שבין בעלי הנכס לבין צורכי הציבור, שכן צו שכזה נחשב גם להליך הרומס את הזכות לקניין חופשי. על כן חשוב לדעת כי על מנת שצווים כאלו יינתנו נדרשים להתקיים כמה תנאים, עם זאת במרבית המקרים צו הריסה שיפוטי ידרוש דווקא מבעלי הנכס לבצע את הליך ההריסה. כל שכן במקרים סבוכים כמו אלו מומלץ להיוועץ עם עו"ד אביטל רעות, המתמחה בדיני מקרקעין ומעניקה ליווי משפטי עד לקבלת ההיתרים המתאימים.

    משמעותו של צו הריסה שיפוטי

    כאשר מדובר במקרים בהם נתקבל צו הריסה שיפוטי, ככל הנראה הרשות המקומית צברה די עדויות וחומר טכני המעיד על חריגות בנייה די קיצוניות. שכן היכולת של הרשות להוציא צו מנהלי קיימת, אך בקבלת צו דרך בית משפט מעיד כי הרשות המקומית מיצתה את כל ההליכים כנגד בעלי הנכס ודורשת צו הריסה דרך הרשות השופטת. מקרים שכאלו בעיקר להוביל גם למשא ומתן אל מול הרשות המקומית, עם זאת קבלת צווים שכאלו ניתנים במקרים בהם לא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה או שלא ניתן למסור לאדם שביצע את העבירה, הזמנה לדין.

    לעכב? לבטל? מה ניתן לעשות

    צו הריסה שיפוטי דורש טיעונים חזקים במיוחד, שכן הליך זה נחשב כבר להליך פלילי עלול גם להוביל לכדי מאסור בפועל. עם זאת זמן תגובה של בעלי הנכס הינו שלושה ימים לשליחת התנגדות לצו, כאשר לבקשה זו נדרשת להוסיף גם בקשה לעיכוב הצו. כל שכן במקרה ובו קיימת תוכנית בנייה מעודכנת המראה על בנייה שעל פי חוק, הסיכוי לביטול צו הריסה גבוהה, עם זאת חשוב לזכור כי מצבים כאלו דורשים פעילות מהירה והתערבות משפטית מצוינת. על כן אחת ההמלצות בעבור מקרים שכאלו, היא לא אחרת מאשר עו"ד אביטל רעות, המייצגת נאמנה מקרי מקרקעין רבים בצורה מעולה.

    מידע נוסף בנושא

    ביטול צו הריסה שיפוטי

    ביצוע עבודות בנייה שאינם בגדר שינויים פנימיים, מחייב קבלת היתר בנייה. ביצוע עבודות בנייה ללא היתר בנייה או בסטייה מהיתר הבנייה שניתן – מהווה עבירה על חוק התכנון והבנייה. בנוסף, שימוש בנכס מקרקעין חייב להיעשות בהתאם לייעוד שנקבע בהיתר הבנייה או בתוכנית בניין עיר (תב"ע) שחלה ביחס לאותו נכס. שימוש בנכס לייעוד שונה מזה שנקבע בהיתר הבנייה או בתוכנית בניין עיר כגון, שימוש לעסק כשהיעוד המותר הינו לחקלאות או תעשיה מהווה עבירה של "שימוש חורג" מהיתר או מתוכנית ומוגדר על פי החוק כ "שימוש אסור".

    כמו מרבית מדינות המערב גם בישראל מתקיימת אכיפה סדורה של בנייה שאיננה חוקית, שכן מקרים שכאלו עלולים להוות לא רק סכנה לעושים שימוש במבנה או בבית, אלא בחלק מהמקרים גם סכנה עבור התושבים בקרבת המבנה והציבור כולו. בנייה ללא היתר או שימוש אסור בנכס הינם בגדר עבירה פלילית. הפעולות שניתן לנקוט כנגד בעל נכס ו/או משתמש בנכס ואחרים, המוגדרים כאחראים על פי החוק, הינן מגוונות וכוללות נקיטת הליכים פליליים באמצעות הגשת כתב אישום במסגרתו מתבקש צו הריסה שיפוטי או צו הפסקת שימוש וכן קנס ו/או מאסר ו/או מאסר על תנאי ו/או התחייבות להימנע מביצוע עבירה ועוד.

    אחת ההמלצות החשובות ביותר במקרים סבוכים שכאלו לצורך הליך של ביטול צו הריסה שיפוטי, היא פנייה אל עו"ד אביטל רעות המתמחה בדיני התכנון והבניה.

    איך לעשות את זה נכון-ביטול צו הריסה שיפוטי

    כמו שציינו הליך של ביטול צו הריסה שיפוטי יכול להוביל בחלק מהמצבים אל דחייה ראשונית או לביטול הצו לחלוטין. עם זאת יהיה על בעלי הנכס לבצע הליך הגשה לביטול, אשר ייעשה לא מאוחר משלושת הימים הראשונים בהם נתקבל הצו. על הבקשה להכיל כמובן חוות דעת של מהכנס אשר תוכיח כי הצו אינו דרוש למניעת עובדה מוגמרת, כאשר בחלק מהמקרים עלולים גם לצוף פגמים בצו עצמו אשר יכולים להוביל לביטולו. כל שכן חובת ההוכחה במקרים אלו היא על בעלי הנכס, לכן במצבים כאלו מומלץ לשמור על פוקוס, על הטפסים הרלוונטיים ולהגישם בצורה מסודרת ולאחר התייעצות עם גורמי מקצוע שונים הכוללים גם עורך דין.

    הליווי המקצועי

    על מנת להגיש ביטול צו הריסה שיפוטי, חשוב לדעת כי מומלץ להיוועץ עם מספרי אנשי מקצוע מתאימים לנושאים שכאלו כמו עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין ואדריכל. בעזרת שני אנשי מקצוע אלו ניתן יהיה לא רק לבחון את הסוגיות אשר הוצגו בידי הוועדה המקומית, אלא גם לבצע את התיקונים הנדרשים במידת הצורך ולהתאמים בצורה אולי קפדנית יותר אל היתרי הבנייה שנתקבלו עבור המבנה. ובמקרים סבוכים כמו אלו מומלץ לקבל שירות דרך עו"ד אביטל רעות, המציעה לא רק התמחות מעולה בדיני מקרקעין אלא ניסיון רב גם בבנייה לא חוקית וביטול צווי הריסה.