Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

צריך עזרה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם!

    עבירות תכנון ובניה

    במעמד של רכישת דירה או נכס מסחרי, ידרשו בדיקות מקדימות נרחבות לא רק על מנת לוודא נכונה את ערכה של הרכישה או קיומם של עיקולים או שעבודים על הנכס, אלא גם לוודא כי לא מתקיימות עבירות תכנון ובניה בנכס המיועד לרכישה, אשר עלולים להוביל לכדי שורה ארוכה של עונשים. במקרים אלו, מלבד מגוון העונשים הניתנים בגינם ובראשם פתיחה בהליך פלילי כנגד הבעלים, עלול הרוכש למצוא את עצמו במאבק משפטי לא פשוט אשר יכלול הוצאות כספיות נוספות מלבד הבנייה עצמה. לכן טרם רכישת נכס מקרקעין, מומלץ לפנות לעו"ד ונוטריון אביטל רעות, המתמחה בדיני תכנון ובניה וייצגה מעל לעשרות תיקים מוצלחים.

    עבירות תכנון ובניה

    קרדיט – pixabay

    איך זה קורה? עבירות תכנון ובניה

    עם רכישת בית או נכס, יכולים להיות בו לא מעט פריטים אשר נבנו לאורך השנים ללא היתר בניה. כדוגמת סגירת מרפסת, הפיכת מסתור כביסה לשירותים, בניית מחסן, חניה וכיוצ"ב. חשוב לדעת כי גם אם הבניה לא נעשתה על ידי הרוכש והננכס למעשה נרכש עם תוספות הבניה, מהרגע שרכשתי את הנכס, אני עלול להיות מואשם בעבירה של שימוש ללא היתר בניה.

    כיצד ניתן להימנע מכך ומה ניתן לעשות?

    בכדי להימנע ממקרים בהם נעביר את בעלות עבירות תכנון ובניה על שמנו, חשוב מאוד טרם רכישת הנכס, במסגרת הבדיקות המקדימות להוציא אף את תיק הבניין של הנכס הרלוונטי מהועדה המקומית לתכנון ובניה, לוודא כי יש היתר בניה וטופס 4 למבנה ובעיקר לבדוק כי כל בניה הקיימת בנכס, אכן תואמת את היתר הבניה הקיים ושאין תוספות בניה שאינן קיימות בהיתר.

    כדאי לדעת כי במקרים של לקיחת משכנתא והימצאות של חריגות בנייה, ייתכן כי שמאי הבנק לא ימליץ על קבלת משכנתא עבור נכס מסוג זה. לכן במקרי נדל"ן סבוכים שכאלו, מומלץ להיוועץ עם עו"ד אביטל רעות, אשר ייצגה עשרות מקרים דומים בהצלחה מרובה.

    מידע נוסף בנושא

    עבירות בניה

    ההגדרה של עבירות בניה מקפלת בתוכה לא מעט סוגי עבירות שונות, כאשר חלק מהן עלולות להוביל לכדי סנקציות כמו כתבי אישום פליליים, קנסות ועוד סוגי ענישה אחרים. כל אלו עלולים להתגלות כדרך ניסיון למימוש זכויות, בזמן רכישה של נכס או עסק או פשוט על ידי מידע מוקדם של הרשויות. עם זאת גם לעבירות בנייה קיימים עוד מגוון מאפיינים, אשר עלולים להוביל לכדי זיכוי של בעלי המבנה או של אחראי על הבנייה. עם זאת מקרים שכאלו עלולים להיות סבוכים מבחינה משפטית ולאיים על פרנסתם של בעלי העסק או על מקום מגורים, לכן מומלץ לפנות אל עו"ד רעות אביטל המתמחה בדיני מקרקעין ותכנון ובנייה.

    מתי מתקיימות עבירות בניה?

    מקרים של עבירות בנייה כמו שציינו מקפלים בתוכם עוד מגוון של סוגי עבירות, בין אם מדובר בבנייה ללא אישורים מתאימים, לבנייה החורגת מהיתר הניתן וכמובן חריגה מתכונית קיימת ושימוש שלא כמתוכנן. מגוון דוגמאות אלו גם כן כוללים בתוכם סוגים שונים של בנייה, בין אם מדובר במרפסות, פיצול של דירות, קומת עמודים ואפילו הסבת מחסן לדירת מגורים. כאמור שינויים אלו דורשים שינוי היתר בנייה, וכאשר זה איננו נמצא, מדובר בבניה בלתי חוקית ולגרור מגוון סוגי ענישה שונים ולרבות הריסה מנהלית ואפילו כתב אישום בגין בנייה לא חוקית.

    איך להימנע

    כאשר מדובר במקרים של בניית דירה חדשה או פיצול של דירה, מומלץ להכיר את זכויות הבנייה הקיימות בנכס ובמידת הצורך להגיש בקשה על מנת לקבל היתר לחריגה. על כן נדרש גם התערבות של אדריכל או מהנדס על מנת לעמוד בתנאי הבנייה השונים ובתוואי השטח המוגדר לנכס. עם זאת במקרים של רכישת דירה והימנעות ממצבים של עבירות בניה, מומלץ לבקש טופס ארבע של הדירה המאשר את בניית הנכס, את החיבורים החוקיים אל תשתיות החשמל והתקשורת וכמובן אישור מטעם הרשות המקומית והוועדה לתכנון ובנייה. ובכדי להימנע בצורה יעילה יותר מומלץ להיוועץ עם עו"ד רעות אביטל, אשר ייצגה כבר עשרות תיקים מורכבים בהצלחה.

    עבירת בנייה עבירה פלילית

    לא מעט אנשים נורמטיביים, עלולים למצוא עצמם מואשמים תחת עבירת בנייה עבירה פלילית, אשר יכולה בין היתר להוביל להריסה של המתחם החורג או המבנה, וכמובן לקנס ובחלק מהמצבים גם בפתיחת הליך פלילי.  מקרים אלו מגלמים בתוכם שורה של  מצבים שונים, החל משימוש אסור בשטח או תחת שימוש שאינו מוגדר בתוכנית בניין עיר של אותו האזור. מקרים כאלו מצטרפים אל עוד שורה של מקרי בנייה שונים ומגוונים, שאת חלקם ניתן להכשיר באמצעות הליכים בירוקרטים שחלקם עלולים להצליח וחלקם יכולים אף להוביל להריסה של החריגות השונות. לכן במקרים כאלו מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעולה דרך עו"ד אביטל רעות, המתמחה בדיני התכנון והבניה וייצגה מעל לעשרות תיקים בצורה מוצלחת.

    מה כולל החוק – עבירת בנייה עבירה פלילית

    אכיפתן של עבירות תכנון ובניה עלולה להביא את מבצע העבירה ובעלי תפקידים נוספים לידי דין פלילי ובמידה ויורשעו- לידי רישום פלילי וענישה בקנסות גבוהים.החוק יכול להטיל את האחריות לעבירה הן על בעל הנכס, בעל ההיתר לשימוש בו, או המשתמש בו בפועל, והן על בעלי מקצוע כקבלן, אדריכל, מהנדס ועוד, המתכננים או מבצעים בנכס שינויים.

    מקרים אשר עלולים להוביל לכדי עבירת בנייה עבירה פלילית, נעים בין שימוש ללא היתר אשר עלול להתקיים דרך הפעלה של תחנות תקשורת ושימושים שונים בשטחים שאינם הוכשרו לכך בתוכנית בניין עיר. ועד לכדי שימוש חורג או בנייה מסטיות הבנייה המותרות בהיתר. כמובן מקרים של שימוש חורג עלולים להוות מנם חלקם של לא מעט ישראלים, ואלו יכולים להיות כחלק מבנייה מחודשת בנכס בדומת פיצול הדירה, שימוש במחסן למקורים וכמובן בנייה על גג הבניין. מקרים שכאלו ידרשו היתרים על מנת לחרוג מהתוכניות המקוריות של הנכס, ולכן עלולות להוביל להרשעה פלילית.

    כיצד להתמודד ולהימנע?

    מקרים של עבירת בנייה עבירה פלילית דורשים כמה דרכי מניעה, כאשר הראשון מבניהם מתקיים עוד בהליך הבנייה והתכנון. שכן עוד בזמן הליכים אלו ניתן יהיה לקבל אישורים מתאימים מוועדות הבנייה השונות, גם על ידי תיקונים וחריגות במתווה הנכס וגם בקבלת אישורי הבנייה הנדרשים לאזור. ובהתאם לכך גם ברכישה של דירה מומלץ לקבל מבעלי הנכס הנוכחיים טופס ארבע, אשר יוכל להוכיח כי הנכס אכן מחובר אל התשתיות בצורה חוקית, מוכר בידי הוועדה המקומית לבנייה ועוד. ובכדי להבטיח ייצוג משפטי הולם מומלץ להיוועץ עם עו"ד אביטל רעות, העוסקת בדיני מקרקעין וייצגה עשרות תיקים מורכבים בנושא.